[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 146-152 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر نظریه تعمیم‌پذیری و کاربردهای آن در آموزش پزشکی
سارا مرتاض هجری، لیلا جانانی، محمد جلیلی
، mjalili@tums.ac.ir
چکیده:   (3848 مشاهده)

دریافت: 17/1/94   پذیرش: 31/3/94

مقدمه: تمام اندازه‌گیری‌ها از جمله ارزیابی دانشجویان پزشکی در ذات خود واجد خطا هستند. با توجه به ضرورت حفظ کیفیت ارزیابی در علوم پزشکی، یافتن روش‌هایی برای برآورد میزان خطا و کاهش آن حائز اهمیت است. طی سال‌های اخیر، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه نظریه‌های انداز‌ه‌گیری صورت گرفته است که در این راه کمک‌کننده است.

روش کـار: در این مقاله، پس از مروری بر نظریه کلاسیک آزمون و محدودیت‌های آن، با استفاده از مثال‌هایی در خصوص آزمون عینی ساختارمند بالینی، نظریه‌ تعمیم‌پذیری را بررسی می‌کنیم.

یافته‌ها: طبق نظریه کلاسیک آزمون، نمره‌ای که دانشجو در امتحان کسب کرده است، معادل نمره واقعی او نیست و با خطا همراه است. با تعیین پایایی آزمون می‌توانیم بگوییم میزان تأثیر خطای تصادفی در نمره چقدر بوده است اما در این نظریه نمی‌توان در آن واحد، تمام منابع خطا را در نظر گرفت. برای رفع این محدودیت از نظریه تعمیم‌پذیری استفاده می‌شود که بر اساس مدل‌های آماری آنالیز واریانس، سهم منابع مختلف خطا را در اندازه‌گیری مشخص می‌کند و علاوه بر برآورد پایایی آزمون، پیشنهادهایی برای بهبود تعمیم‌پذیری نتایج ارایه می‌دهد.

نتیجه‌گیری: در نظریه کلاسیک آزمون، شناسایی میزان اثر منابع مختلف خطاهای احتمالی به تفکیک امکان‌پذیر نیست. در حالی که با استفاده از نظریه تعمیم‌پذیری می‌توان سهم هریک از منابع خطا را شناسایی نمود و برای آزمونی پایاتر برنامه‌ریزی کرد.

واژه‌های کلیدی: اندازه‌گیری، نظریه کلاسیک آزمون، نظریه تعمیم‌پذیری، پایایی
متن کامل [PDF 203 kb]   (893 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortaz Hejri S, Janani L, Jalili M. An Overview of the Generalizability Theory and its Implications in Medical Education . Hakim Health Sys Res . 2015; 18 (2) :146-152
URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-1514-fa.html

مرتاض هجری سارا، جانانی لیلا، جلیلی محمد. مروری بر نظریه تعمیم‌پذیری و کاربردهای آن در آموزش پزشکی. مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1394; 18 (2) :146-152

URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-1514-fa.html



دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش حکیم Hakim Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3890