[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 21، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 221-229 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت تفکر استراتژیک مدیران حوزه ی آموزش و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1395
رعنا غلامزاده نیکجو، علی جنتی، فاطمه صمدپور
گـروه مدیریـت خدمـات بهداشـتی درمانـی، قطـب علمـی آموزشـی مدیریـت سـلامت ایـران، مرکـز تحقیقـات مدیریـت خدمـات بهداشـتی درمانـی، دانشـکده مدیریـت و اطـلاع رسـانی پزشـکی، دانشـگاه علـوم پزشـکی تبریـز ، gholamzadehr@tbzmed.ac.ir
چکیده:   (1511 مشاهده)
مقدمه: تفکر استراتژیک، رویکردی راهبردی در سازمان است و به‌معنای استفاده از چارچوب‌های ذهنی متفاوت برای بررسی، تحلیل و در نهایت تصمیم‌گیری در موقعیت‌های استراتژیک سازمان می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت تفکر استراتژیک در مدیران حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تبریز و عوامل موثر بر آن انجام شد.
روشکار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل تمامی مدیران ارشد و میانی حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تبریز(79 نفر) بود. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد تفکر استراتژیک با ابعاد تصور آینده و تمرکز بر آن، فرصت‌جویی هوشمندانه با دیدگاه سیستمی، درک موقعیت بر مبنای یادگیری و مفاهیم شناختی، تصمیم‌گیری بر مبنای فرضیه‌سازی (خلاقیت و الگوهای ذهنی متنوع) و قابلیت ایجاد زیرساخت‌های سازمانی بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم افزار spss نسخه 23 و آزمون‌های شاپیرو-ویلک، T مستقل، من-ویتنی، آنالیز واریانس یک طرفه و کروسکال-والیس استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که تفکر استراتژیک در اکثر مدیران ارشد و میانی حوزه‌های آموزش%88/2)) و پژوهش%89/5)) ضعیف است. بیش‌ترین نمره در عناصر تفکر استراتژیک در حوزه آموزش مربوط به تصور آینده و تمرکز بر آن ( 28/9از 32) و در حوزه پژوهش مربوط به تصمیم‌گیری بر مبنای فرضیه‌سازی ( 28/8از 36)بود. همچنین، بین وضعیت تفکر استراتژیک و متغیر زمینه‌ای سابقه‌کاری، ارتباط معنی‌داری مشاهده شد( 0/03=P )
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده، لازم است برای بهبود وضعیت تفکر استراتژیک، اقدامات جدی در زمینه‌های آموزش و مهارت آموزی مدیران دانشگاه و انتخاب این مهارت به عنوان معیار گزینش و ارزش‌یابی صورت پذیرد.
واژه‌های کلیدی: تفکر استراتژیک، مدیران ارشد، مدیران میانی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
متن کامل [PDF 359 kb]   (284 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gholamzadeh R, janati A, samadpour F. Status of Strategic Thinking Among Education and Research Managers of Tabriz University of Medical Sciences in 2016. Hakim Health Sys Res . 2018; 21 (3) :221-229
URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-1770-fa.html

غلامزاده نیکجو رعنا، جنتی علی، صمدپور فاطمه. وضعیت تفکر استراتژیک مدیران حوزه ی آموزش و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1395. مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1397; 21 (3) :221-229

URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-1770-fa.html



دوره 21، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش حکیم Hakim Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4090