[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 21، شماره 1 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 28-40 برگشت به فهرست نسخه ها
برابری و عدالت در بهره‌مندی از خدمات سلامت ایران؛ رویکرد استانداردسازی غیرمستقیم
انیسه نیک‌روان* ، علی‌محمد احمدی
تهران، انتهای بزرگراه شهید ستاری، میدان دانشگاه، بلوار شهدای حصارک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. تلفن: 09124065882 ، a.nikravan@srbiau.ir
چکیده:   (836 مشاهده)
دریافت: 96/11/3   پذیرش: 97/1/16

چکیده

مقدمه: دستیابی به نظام عادلانه در سلامت به شکل "دریافت خدمات برابر برای نیازهای برابر"، از مهم‌ترین اهداف سیاست‌گذاران بوده است. بنابراین اندازه‌گیری ‌"عدالت" در بهره‌مندی از خدمات و متمایز کردن آن از "برابری" دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد.
روش کار: در این مطالعه با استفاده از داده‌های خرد طرح بهره‌مندی از خدمات سلامت که در سال 1387 توسط وزارت بهداشت تهیه شده و با به‌کارگیری روش استانداردسازی غیرمستقیم، برابری و ‌عدالت در بهره‌مندی از خدمات سلامت در محیط نرم‌افزار استاتا تخمین زده می‌شوند.

یافته‌ها: شاخص نابرابری قبل از استاندارسازی نشان می‌دهد در بهره‌مندی از تمامی خدمات سلامت به جز خدمات پزشک خانواده، خانه‌های بهداشت، خدمات دندانپزشکی و خدمات ارایه شده در کلینیک‌های بخش خصوصی نابرابری اندکی بین گروه‌های مختلف درآمدی وجود دارد. این درحالی است ‌که شاخص نیاز انتظاری نشان‌دهنده تمرکز نیاز بین فقرا می‌باشد. از این ‌رو انتظار بر آن است که آن‌ها از خدمات سلامت نیز بیش‌تر استفاده نمایند. اما نتایج تخمین پس از استانداردسازی نابرابری و محاسبه بی‌عدالتی نشان می‌‌دهد که، توزیع بهره‌مندی از خدمات سلامت به‌ویژه خدمات سرپایی به نفع گروه‌های ثروتمند می‌باشد و بی‌عدالتی افقی به نفع این گروه درآمدی وجود دارد.

نتیجه‌گیری: مفهوم نابرابری بر این اصل استوار است که افراد، نیازهای متفاوت و در نتیجه تقاضاهای متفاوت برای استفاده از خدمات سلامت دارند. اما بی‌عدالتی مفهومی است که در نیازهای برابر حاصل می‌شود. در این‌حالت تفاوت در بهره‌مندی افراد، به‌‌عنوان بی‌عدالتی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین نمی‌توان از شاخص نابرابری به تنهایی برای مطالعه بی‌عدالتی استفاده کرد.

گل‌واژگان: بهره‌مندی، برابری، ‌عدالت، استانداردسازی غیرمستقیم
واژه‌های کلیدی: بهره‌مندی، برابری، ‌عدالت، استانداردسازی غیرمستقیم
متن کامل [PDF 497 kb]   (146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aniseh Nikravan, Ali Mohammad Ahmadi. Equality and Equity in Utilization of Health Services in Iran; Indirect Standardization Approach. Hakim Health Sys Res . 2018; 21 (1) :28-40
URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-1855-fa.html

انیسه نیک‌روان ، علی‌محمد احمدی . برابری و عدالت در بهره‌مندی از خدمات سلامت ایران؛ رویکرد استانداردسازی غیرمستقیم. مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1397; 21 (1) :28-40

URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-1855-fa.html



دوره 21، شماره 1 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش حکیم Hakim Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781