[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 22، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 298-307 برگشت به فهرست نسخه ها
علوم انسانی پزشکی؛ مطالعه‌ی چالش‌های آموزش میان‌رشته‌ای در علوم پزشکی در ایران
احمد کلاته ساداتی، کامران باقری لنکرانی
مرکز تحقیقات سیاسگذاری سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، lankaran@sums.ac.ir
چکیده:   (85 مشاهده)
مقدمه: بههمان نسبت که علوم انسانی توانسته پایگاه مناسبی در تبیین موضوعات سلامت باشد، پزشکی و موضوعات مرتبط با آن نیز محمل مهم توسعهی علوم انسانی مدرن بوده است. هدف پژوهش حاضر، کشف دلایل و چالشهای توسعهی علوم انسانی پزشکی در نظام سلامت در ایران است.
روش کار: در مطالعهی تحقیقی-اکتشافی حاضر از روش زاویهبندی در جمعآوری دادهها استفاده شد. مشاهدات مشارکتی، گفتگوهای 12 جلسه توسعهی علوم میانرشتهای در منطقهی 5 آموزش پزشکی جنوب کشور، دادههای تحقیق حاضر را تشکیل داد. براساس نظریههای بوردیو و فوکو، دادهها به روش تحلیل محتوای کیفی هدایتشده مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که میدان آموزش پزشکی، تحت سلطهی دانش و قدرت گفتمان زیستپزشکی قرار دارد. این گفتمان، مسلط، هژمونیک و غیریتساز است و ارتباطی با دیگر میدانهای دانش برقرار نمیکند. سلطهی گفتمانی، میدان جدای دانش پزشکی، اخلاق مقاومت و پراکندگی گفتمانی، مقولات استخراج شده در تحقیق حاضر بود. باوجود سلطهی گفتمان زیستپزشکی، گفتمانهای حاشیهای نیز نوعی مقاومت را دنبال میکردند و اخلاق مقاومت توانستهبود بخشی از اهداف خود را در کوتاهمدت تحقق بخشد.
نتیجهگیری: شکلگیری علوم انسانی پزشکی در میدان آموزش پزشکی، به مقاومت و تداوم اخلاق مقاومت در سایر گفتمانهای نوظهور بستگی دارد. توسعهی علوم انسانی پزشکی یکی از نیازهای آموزش پزشکی در ایران است که پیشنهاد میشود در سطوح سیاستی و فکری دنبال شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، مطالعات میان رشته ای، علوم انسانی، ایران
متن کامل [PDF 427 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/11 | پذیرش: 1399/4/3 | انتشار: 1399/4/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kalateh Sadati A, Bagheri Lankarani K. Medical Humanities; Study on the Challenges of Interdisciplinary Training in Medical Sciences in Iran. Hakim Health Sys Res . 2019; 22 (4) :298-307
URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-1929-fa.html

کلاته ساداتی احمد، باقری لنکرانی کامران. علوم انسانی پزشکی؛ مطالعه‌ی چالش‌های آموزش میان‌رشته‌ای در علوم پزشکی در ایران. مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1398; 22 (4) :298-307

URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-1929-fa.html



دوره 22، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش حکیم Hakim Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4132