[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1388 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 19-31 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازهای آموزشی پدران برای مشارکت در مراقبت‌های پری‌ناتال: رویکرد کیفی
دکتر معصومه سیمبر ، فاطمه ناهیدی، دکتر فهیمه رمضانی‌تهرانی، دکتر علی رمضانخوانی
، msimbar@sbmu.ac.ir
چکیده:   (19173 مشاهده)

مقدمه: سازمان بهداشت جهانی بر ترویج مشارکت مردان در مراقبت‌های پری‌ناتال برای کاهش مرگ و میر مادران و ارتقای سلامت مادران، از طریق آموزش تأکید می‌کند. لذا این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی برای مشارکت پدران در مراقبت‌های دوران پری‌ناتال انجام گرفت.

روش کـار: این مطالعه کیفی به روش بحث گروهی متمرکز در 8 گروه از زنان و مردان در بخش‌های پری‌ناتال مراکز بیمارستانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام گرفت. ابزار مطالعه راهنمای سؤالات بود که شامل 7 سوال بود. مصاحبه‌ها با حضور یک راهگشا و یک یادداشت بردار انجام شد. سپس اطاعات کدبندی و دسته‌بندی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: اکثریت زنان و مردان، مشارکت پدران را به معنی حمایت روحی از مادر و کمک در انجام مسؤولیت‌های منزل می‌دانستند. اکثریت مشارکت پدر را به علت تغییر در سبک زندگی و هسته‌ای شدن خانواده ضروری می‌دانستند. اکثریت آنان مشغله کاری مردان و موانع فرهنگی را موانع اصلی مشارکت می‌دانستند. اکثریت آموزش درمورد حمایت روحی، علایم خطر و تغییرات جسمی دوران بارداری را لازم می‌دانستند و به ترویج مشارکت در جامعه از طریق رسانه‌ها تأکید کردند.

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، طراحی برنامه آموزش و مشاوره پدران با محتوا، مدرس، زمان، مکان و مدت متناسب با نیاز زوجین لازم است. این آموزش در کلاس‌های پیش از ازدواج و پس از آن در مراقبت‌های پری‌ناتال باید مد نظر قرار گیرد.

 

واژه‌های کلیدی: مشارکت مردان، پدری، آموزش، مشاوره، مراقبت، پری‌ناتال.
متن کامل [PDF 331 kb]   (2815 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathers’ Educational Needs about Perinatal Care: A Qualitative Approach . Hakim Health Sys Res . 2009; 12 (2) :19-31
URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-507-fa.html

دکتر معصومه سیمبر ، فاطمه ناهیدی ، دکتر فهیمه رمضانی‌تهرانی ، دکتر علی رمضانخوانی . نیازهای آموزشی پدران برای مشارکت در مراقبت‌های پری‌ناتال: رویکرد کیفی. مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1388; 12 (2) :19-31

URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-507-fa.html



دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش حکیم Hakim Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3835