[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 211-218 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه هوش هیجانی با راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
علی کشتکاران، ناهید حاتم، ریتا رضایی، منصوره لطفی
، hatamn@sums.ac.ir
چکیده:   (17226 مشاهده)

  مقدمه: مدیران موفق قادرند برای بهبود عملکردشان، مهارت‏های بین فردی قوی را با دانش تخصصی ترکیب کنند. هوش هیجانی نه تنها مبنایی برای توسعه بیشتر این مهارت‏هاست، بلکه توانایی بکارگیری هیجان‏ها، در کارآیی اعضای گروه و رفع تعارض نیز نقش مهمی ایفا می‏کند. هدف از انجام این مطالعه ، بررسی رابطه هوش هیجانی با راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.

  روش کـار: این یک مطالعه توصیفی- ‏تحلیلی بود که بر روی 81 نفر از مدیران آموزشی و پژوهشی دانشکده‏ها و مراکز تحقیقاتی انجام پذیرفت. نمونه‏گیری به صورت تصادفی انجام شد . اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه‏های مشخصات فردی، مدیریت تعارض رابینز و هوش هیجانی شرینگ جمع‏آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‏ها از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. برای تحلیل آماری از آزمون‌های تی مستقل؛ مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.

  یافته‌ها: میانگین نمره هوش هیجانی 01/115 بود. 62/50% مدیران از راهبرد عدم ‏مقابله، و فقط 47/2% مدیران از راهبرد راه ‎ حل‏گرایی استفاده می‌نمودند. مدیران آموزشی (60/87%) و مدیران مرد (60/59%)، بیشتر از راهبرد عدم ‏مقابله و مدیران پژوهشی (86/62%) و مدیران زن (5/34%) بیشتر از راهبرد کنترل استفاده می‏نمودند. بین هوش هیجانی با راهبردهای مدیریت تعارض رابطه آماری معنا‏داری مشاهده نشد. در مدیران آموزشی، بین راهبرد کنترل و سابقه مدیریت رابطه آماری معنا‏دار منفی مشاهده گردید. در مدیران مرد، بین هوش هیجانی و راهبردهای عدم‏ مقابله و راه‏‏حل‏گرایی رابطه آماری معنا‏دار منفی وجود داشت.

  نتیجه‌گیری: هوش هیجانی عاملی مهم در شناسایی و هدایت تعارض‏هاست. بنابراین ضروری است در انتخاب و بهبود عملکرد مدیران سطوح عالی، هوش هیجانی مورد توجه قرار گیرد و با آموزش مداوم مدیران در زمینه راهبردهای مدیریت تعارض، راه برای شناخت و برخورد به موقع و صحیح تعارض هموار گردد.

 

واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، ضریب هوش هیجانی، تعارض، مدیریت تعارض
متن کامل [PDF 237 kb]   (3780 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshtkaran A, Hatam N, Rezaee R, Lotfi M1. Relationship between Emotional Intelligence with Conflict Management Strategies among Educational and Research Managers of Shiraz University of Medical Sciences . Hakim Health Sys Res . 2012; 14 (4) :211-218
URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-911-fa.html

علی کشتکاران ، ناهید حاتم ، ریتا رضایی ، منصوره لطفی . رابطه هوش هیجانی با راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1390; 14 (4) :211-218

URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-911-fa.html



دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش حکیم Hakim Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3933