[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 249-256 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش حل مسأله خانواده‌محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر
رحیم حبیبی ، امیررضا صالح‌مقدم، علی طلایی، سعید ابراهیم‌زاده، حسین کریمی‌مونقی
، habibirahim@yahoo.com
چکیده:   (14668 مشاهده)

    مقدمه: جهان در کنار بحران تهدید بمب اتمی، بحران نابودی محیط زیست، بحران فقر جامعه، شاهد بحران اعتیاد نیز می‌باشد. یکی از مشکلات شایع در اکثر مددجویان معتاد، کاهش عزت نفس می‌باشد. عزت نفس، انعطاف‌پذیری در مقابل تغییرات را افزایش داده و نگرش‌های مثبت در جهت پیشرفت احساس خودکفایی را تقویت می‌کند. پژوهش‌های پیرامون مسأله اعتیاد و ارایه راهکارهای درمانی غیر دارویی اعتیاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش حل مسأله خانواده‌محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر بوده است.

  روش کار: این پژوهش یک مطالعه تجربی دو گروهی بود. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت، 60 مددجوی وابسته به مواد مخدر به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل قرار گرفتند. تمامی واحدهای پژوهش، فرم‌ها و پرسشنامه عزت نفس را قبل از مداخله تکمیل کردند. برای گروه آزمون به مدت دو ماه، هشت جلسه 45 دقیقه‌ای جلسات حل مسأله خانواده‌محور برگزار شد. سپس هر دو گروه پرسشنامه عزت نفس را تکمیل کردند.

  یافته‌ها: مداخله در گروه آزمون منجر به افزایش معناداری (0001/0 p= )، به میزان 5/4 برابر افزایش در نمره عزت نفس نسبت به گروه کنترل گردید.

  نتیجه‌گیری: بکارگیری روش آموزشی حل مسأله آن هم با رویکرد خانواده‌محور می‌تواند در بهبود و تکمیل فرآیند درمانی ترک اعتیاد مددجویان به عنوان یک روش غیر دارویی مفید و مؤثر باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش حل مسأله تعدیل شده، خانواده‌محور، عزت نفس، مددجویان وابسته به مواد
متن کامل [PDF 160 kb]   (1148 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi R, Salehmoghadam AR, Talaei A, Ebrahimzadeh S, Karimi Moneghi H. Effect of a Family-Centered Problem Solving Education Method on Self-Esteem in Drug-Users . Hakim Health Sys Res . 2012; 14 (4) :249-256
URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-923-fa.html

رحیم حبیبی ، امیررضا صالح‌مقدم ، علی طلایی ، سعید ابراهیم‌زاده ، حسین کریمی‌مونقی . تأثیر آموزش حل مسأله خانواده‌محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر. مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1390; 14 (4) :249-256

URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-923-fa.html



دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش حکیم Hakim Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3835