[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 20، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 142-148 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رضایتمندی بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های دانشگاهی از سطح کیفیت خدمات درمانی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان یزد
علی دهقان، محمدرضا میرجلیلی، محمدحسین زارع‌مهرجردی، ملیحه راغبیان، اعظم سامیه‌زرگر، سیدکاظم کاظمینی*
ایران، یزد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، معاونت درمان، طب سنتی. تلفن: 09131546103 ، 37244551 - 035 ، sk_kazemeini@yahoo.com
چکیده:   (2263 مشاهده)
دریافت: 3/ 4/ 96 پذیرش: 21 / 6/ 96

چکیده

مقدمه: بیمار در بیمارستان محور اصلی است و همه خدمات بیمارستانی برای خدمت به او انجام میشود. رضایت او میتواند نشاندهنده انجام صحیح خدمات باشد و این رضایت نمیتواند صرفاً از تکنولوژی بالا بهدست آید، بلکه بیشتر ناشی از خدمات عمومی و روابط مؤثر پزشک و پرسنل با بیمار حاصل میشود. ارزشیابی اخیر بهدلیل اجراییشدن برنامه طرح تحول در جهت افزایش کیفیت خدمات درمانی موضوعیت بیشتری یافته است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی رضایتمندی بیماران مراجعهکننده به بیمارستانهای دانشگاهی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان یزد انجام گرفته است.

روش کار: این پژوهش بهصورت توصیفی- مقطعی در خرداد 1394 انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی بیماران مراجعهکننده به بیمارستانهای دانشگاهی استان یزد که قبل از اجرای طرح تحول (بازه زمانی 92-89) هم به بیمارستانها مراجعه داشتند، بود که بهصورت تصادفی طبقهای 162 بیمار در این مطالعه شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که با نرمفزار21 SPSS تجزیه و تحلیل شد.

یافتهها: طی بررسی انجام شده 91% بیماران از محیط بخش، 7/95% از کارکرد درمانی ورفتاری پرستاران، 4/85% از خدمات اورژانس و 3/88% از بهتر شدن کیفیت خدماتی و درمانی کل بیمارستان نسبت به قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت رضایت داشتند. همچنین 100% بیماران اعلام کردند که هیچگونه هزینهای را بهعنوان زیرمیزی به پزشک پرداخت نکردهاند. در نهایت 9/96% از بیمارن برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان ارجاع نشده بودند.

نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان ارزیابی نمود که رضایت بیماران از کیفیت خدمات بیمارستانی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در وضعیت خیلی خوبی قرار دارد.

گلواژگان: رضایت بیمار، کیفیت خدمات درمانی، طرح تحول نظام سلامت
واژه‌های کلیدی: رضایت‌ بیمار، کیفیت خدمات درمانی، طرح تحول نظام سلامت
متن کامل [PDF 363 kb]   (392 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali Dehghan, Mohammad Reza Mirjalily, Mohammad Hosein Zare Mehrjardi, Malihe Raghebian, Azam Samiyezargar, Seyed Kazem Kazemeini. Patients’ Satisfaction Referred to University Hospitals of Quality of Medical Services After the Implementation of Healthcare Reform in Yazd. Hakim Health Sys Res . 2017; 20 (3) :142-148
URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-1783-fa.html

علی دهقان ، محمدرضا میرجلیلی ، محمدحسین زارع‌مهرجردی ، ملیحه راغبیان ، اعظم سامیه‌زرگر ، سیدکاظم کاظمینی . بررسی رضایتمندی بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های دانشگاهی از سطح کیفیت خدمات درمانی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان یزد. مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1396; 20 (3) :142-148

URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-1783-fa.html



دوره 20، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش حکیم Hakim Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3760