:: دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 139-146 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مرتبط با حفظ خدمت‌گیران در واحدهای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر‌واگیر مرکز بهداشت و درمان جنوب تهران
آقای جواد برزگری، دکتر آیدین آرین خصال، دکتر زینب معین فر، دکتر فرید ابوالحسنی
دانشگاه علوم پزشکی ایران ، a.aryankhesal@gmail.com
چکیده:   (975 مشاهده)
دریافت : 96/10/18    پذیرش: 97/2/2
 چکیده

مقدمه: کاهش بار جهانی بیماری‌های غیرواگیر یک اولویت و ضرورت برای توسعه پایدار است. هدف مطالعه حاضر تعیین عوامل موثر بر حفظ خدمت‌گیران در واحدهای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر بود.
روش‌کار: پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر، در سال 1394 روی 418 نفر از مراجعین واحدهای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت جنوب تهران انجام شد؛ شرکت‌کنندگان با روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. داده‌های ثبت‌شده مورد تحلیل توصیفی و رگرسیون قرار گرفتند، و با تماس تلفنی، سطح رضایت از خدمات بررسی شد.
یافتهها: حدود دو سوم شرکت‌کنندگان زن بودند. نزدیک به نیمی از خدمت‌گیران بیسواد یا با تحصیلات ابتدایی بوده، تنها 6% سطح تحصیلات بالاتر از دیپلم داشتند. همچنین، 94% خدمت‌گیران از خدمات راضی بودند. ارتباط مستقیم و مثبتی میان دفعات ویزیت در مدت زمان تحت نظر بودن و دفعات تماس در همان مدت مشاهده شد (r=0.53, P <0.001). مدت تحت نظر بودن با حفظ خدمت‌گیران ارتباط معنی‌دار داشت.(P=0.004, OR=1.002) مدت زمان تحت نظر بودن بیمار، دفعات پیگیری از سوی مرکز بهداشت، و دفعات ویزیت در مدت زمان تحت نظر بودن در افرادی که پرونده فعال داشتند به‌طور معنی‌داری بیشتر از افراد غیرفعال بود (P <0.001).
نتیجهگیری: علی‌رغم این‌که دفعات ویزیت و تماس در مدت تحت نظر بودن با دفعات مراجعه و پرونده فعال افراد ارتباط دارد، باعث وفاداری بیشتر مشتریان نیز می‌شود؛ رضایت صرف از خدمات دلیل حفظ مراجعان نیست.
واژه‌های کلیدی: حفظ مشتری، پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های غیرواگیر، غربالگری، ایران
 
واژه‌های کلیدی: حفظ مشتری، پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، بیماریهای غیرواگیر، غربالگری، ایران
متن کامل [PDF 410 kb]   (126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۶


XML   English Abstract   Print



دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها