[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1389 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 257-266 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی معیارهای توانمندساز در مراکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی بر اساس الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت
ژیلا عابدسعیدی، مصیب مظفری* ، مهرنوش پازارگادی، حمید علوی‌مجد
تهران، خیابان ولیعصر، نبش نیایش، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تلفن: 33990436-021، نمابر: 3363283-0841 ، mozafaric@yahoo.com
چکیده:   (10245 مشاهده)

  مقدمه: مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت چهارچوب مناسبی جهت استقرار یا ارزیابی مدیریت کیفیت جامع در سازمان است. این مطالعه جهت بررسی معیارهای توانمندساز شامل رهبری، خط مشی و راهبرد، کارکنان، منابع و مشارکت‌ها و فرآیندها بر حسب مدل فوق در مراکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی انجام شده است.

  روش کـار: 399 پایگاه مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شهری و جاده‌ای و واحدهای ستادی مراکز ایلام، بوشهر، مازندران، اردبیل، آذربایجان غربی، یزد، تهران، خراسان رضوی، اصفهان و سیستان و بلوچستان و کلیه کارکنان (1576 نفر) و مدیران آنها (328 نفر) انتخاب شدند. مطالعه با استفاده از یک مقیاس رتبه‌بندی 189 گویه‌ای برای ارزیابی سازمان و 2 پرسشنامه جهت بررسی سبک رهبری و جو توانمندسازی، طی 14 ماه انجام گردید.

  یافته‌ها: مراکز منتخب، از 500 امتیاز معیارهای توانمندساز، میانگین (6/34) 4/168 امتیاز را کسب نمودند و در گروه سازمان‌های مبتدی که در ابتدای مسیر کیفیت هستند قرار گرفتند. در مقایسه، مراکز تهران، خراسان رضوی و اصفهان با امتیاز بالاتر، واجد شرایط گواهی اهتمام به کیفیت هستند. معیار رهبری کمترین (4/9 ±6/26) و معیار کارکنان بیشترین میانگین امتیاز
(6/5 ±1/35) را کسب کرد.

  نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه ایجاد بسترهای لازم جهت استقرار مدیریت فرآیند، ترویج مشتری مداری، نهادینه کردن فرهنگ بهبود مستمر، توانمندسازی و مشارکت کارکنان، ایجاد گروه‌های کیفیت و دیگر اجزاء اساسی مدیریت کیفیت، نیازمند تغییرات بنیادین در آگاهی و نظام فکری مدیران و کارکنان است، پیشنهاد می‌شود مرکز از طریق آموزش‌های تخصصی در زمینه ارتقاء کیفیت، آنان را توانمند سازد تا قابلیت لازم برای استقرار مدیریت کیفیت جامع مهیا گردد.

 

واژه‌های کلیدی: بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی، معیار توانمندساز، مدیریت کیفیت جامع بر اساس الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت
متن کامل [PDF 257 kb]   (1272 دریافت)    

دریافت: ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedsaeedi Z, Mozafari M, Pazargadi M, Alavi majd H. Enabler Criteria in Centers for Management of Medical Emergencies and Accidents in Iran according EFQM Model . Hakim Health Sys Res . 2011; 13 (4) :257-266
URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-731-fa.html

ژیلا عابدسعیدی ، مصیب مظفری ، مهرنوش پازارگادی ، حمید علوی‌مجد . بررسی معیارهای توانمندساز در مراکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی بر اساس الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت. مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1389; 13 (4) :257-266

URL: http://hakim.hbi.ir/article-1-731-fa.html



دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش حکیم Hakim Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 28 queries by YEKTAWEB 3651